lördag, oktober 14, 2006

Fredagen den 13 oktober

Jag vaknar klockan 4 på morgonen av att min säng brakar ihop, och går ut i köket för att äta frukost. Eftersom att köket under natten har fyllts med råttor, är allting oätligt. Jag cyklar iväg till affären för att köpa mat. När jag väl kommer dit så kommer jag på att de inte öppnar förrän klockan 8. Jag bestämmer mig för att åka hem, men då har jag fått punktering. Jag cyklar så gott det går, fast snart upptäcker jag att cykelslangen har ramlat ur däcket. Jag försöker så gott det går fixa det, och detta leder til att mina händer blir svarta. Och så börjar min tumme blöda.

Jag leder min psykel hemåt. Då lossnar cykelslangen helt och jag är tvungen att leda cykeln 1,5 kilometer medan jag håller i den intrasslade cykelslangen. När jag kommer hem med cykeljä***n slänger jag den i trädgården och utbister: "SATANS CYKEL!" då kommer pappa ut och säger "Hvadan bannar du cykeln?" och jag svarar att den var ond på mig. Jag går in och hjälper pappa med att jaga ut råttorna. En av dem väger fem kilo och har rabies. Den jagar ut oss.

Klockan är 6. Jag sitter och biter på naglarna i min eviga hunger. Mmmm... naglar... Jag sätter mig vid datorn för att gång på gång trycka på "Random Article" på Wikipedia. När jag sätter igång Firefox säger datorn "Jag är trött på dig. Nu raderar jag hårddsiken". Sen exploderar datorn och jag flyger i väggen. Jag bestämmer mig för att åka direkt till skolan.

Jag tar med en femkrona så att jag kan köpa frukost på skolan. När jag kommer in i matsalen så hittar jag bössan där man lägger pengar. Där står det: Frukost 5,50 kr. Jag går ut och letar på marken efter en femtioöring. Efter en timme har jag hittat en enkrona och går in igen. Där finns det nu en lapp där det står: Frukost 5,50 kr. Endast jämna pengar. Jag går och letar efter en femtioöring på skolgården. Till min lycka hittar jag en femtioöring direkt. Jag går in igen. Där står det: Frukost 1 euro. Jag står där med vidöppna ögon i tio minuter. Då ser jag att lektionen börjar om 30 sekunder.

Jag skyndar mig till mattelektionen. Jag ligger fyra kapitel före alla andra, men jag har glömt göra det första talet i boken. Detta ser Fjäsk-Olaf. Fjäsk-Olaf ropar:

"Mr. Grim, Erik har inte gjort det första talet i boken! Borde inte han få en varning nu?"

"KLART HAN SKA FÅ! ERIK! OM DU GÖR DETTA IGEN BLIR DU RELEGERAD! GÖR DET DÄR TALET NU SÅ ATT DU KANSKE SLIPPER DET!"
skriker Mr. Grim.

Jag gör tal nr 1: "Skriv fjorton med siffror (Ledtråd: Svaret är 14)"

Efter skoldagen är det dags att ta sig hem. Mitt busskort blir uppätet av busskortsautomaten, och jag blir tvungen att gå hem. Inte så hemskt, när man går den fem kilometer långa färden genom skogen har man tid att tänka på mycket.

Efter tre timmar kommer jag hem. Vargar har rivit sönder mina kläder och jag har sår från rosenbuskar över hela kroppen. Femkilosråttan jagar min familj genom huset. Jag tar fram en spade och springer i fatt råttan. Råttan hoppar in genom ett nytt, skumt hål genom vägen och man hör skrafs som går från väggen, till golvet, till vägen på andra sidan och upp i taket. Sen rasar hela taket ner. Jag och min familj spenderar hela kvällen med att leta upp råttan. Den kryper inuti väggarna och dyker upp där vi inte vill att den ska dyka upp.

Vi ringer Råttbekämparna AB. De kommer dit med tuber fyllda med grönt mojs på ryggarna. De hittar råttan och sprutar ner den med sitt gröna mojs. Råttans ögon blir röda. Snart blir den fem gånger så stor och får en raseriutbrott och hoppar omkring och slår sönder allt den ser. Råttbekämparna sticker.

Och eftersom att huset har ockuperats av en muterad råtta så får hela familjen sova på jättestudsmattan. Klockan 23.59 brakar jättestudsmattan ihop.

4 kommentarer:

Supermegatax sa...

Det där med psykeln är en sann historia. Fast det hände förra veckan. Suck.

Anonym sa...

Du glömde att det stod en lyktstolpe utanför huset och såg irriterande ut.

den blyga sa...

Har du ätit något olämpligt?

Anonym sa...

Påminner mig om min studietid, när jag bodde i korridor, läste Slas & Lundell. Sista året innan jag på egen anmodan avslutade studierna läste jag mest Charles Bukowski.

Nåväl, det är över 20 år sedan nu, - nu är jag mer vuxen - och läser Paasilinna, har fru, 3 barn, hund och en röd gräsklippare som går på bensin.

:-)