måndag, oktober 30, 2006

Paj

Jag gick över torget i Pajstaden. Jag hade just fått ett nytt jobb som sekreterare i styrelsen. Styrelsen bestod av de starkaste pajerna, och samhället var stabilt men trist. Vårt lilla land hade en skog, en stor åker och en huvdstad, och landet omringades av en stor mur. Vi fick inte gå till andra sidan muren.

När jag kom till jobbet såg jag en mycket omtalad person sitta på trappan. Det var Lingon-paj. Han satt och tittade ner i marken, med ett ansiktsuttryck som inte betydde någonting.

- Är du Lingon-paj? frågade jag.

- Japp.

Lingon-paj vände inte upp blicken. Hans humör sades vara dåligt ganska ofta. Hela hans släkte hade mördats år 1991, precis efter att han hade fötts. Han hade sedan dess varit väldigt ensam, vilet troligen var en anledning till sitt uppförande.

- Varför sitter du här?

- Jag letar jobb.

Lingon-pajs blick var fortfarande riktad mot asfalten.

- Här i styrelsen?

- Nej. Eller jo.

Lingon-paj vände plöstligt sitt huvud mot en förbipasserande. Det var en paj-flicka med rött hår. Plöstligt stannade hon.

- Vad är det för dag idag? frågade Lingon-paj.

- Öh, torsdag, svarade jag.

Lingon-paj ställde sig upp och backade några steg.

Flickan vände sig om. Hennes ögon blev plöstligt ovanligt mörka, och det hördes ett ljud som lät som en blandning mellan ett skrik och en gaffel som skrapas mot en tallrik. Då föll en lykstolpe fyra meter bort ihop. Den rödhåriga stod still, fast nu hade hon på något konsigt sätt förflyttats till lyktstopen som låg på marken.

- Åh, jag ber så hemskt mycket om ursäkt, jag ville inte... nej, förlåt, sade hon och började gå vidare.

Jag tittade på Lingon-paj. Han satte sig på trappan igen.

- Det där var BitaDej. Det är torsdag. Då händer det att hon gör så där.

- Okej, sa jag.

Det var tyst i några sekuner. Plöstligt tog Lingon-paj fram ett kuvert ur fickan.

- Kan du ge det här till styrelsen? sade han och räckte mig brevet.

- Öh, visst, svarade jag.

Lingon-paj satte sig i den ställning jag hade hittat honom i. Jag gick in genom dörren och såg vad det stod på kuvertet.

PRESIDENTANSÖKAN

Inga kommentarer: