fredag, november 17, 2006

PAJ 4

Det hade gått några dagar sedan styrelsebyggnaden hade rasat ihop. Landet drevs numera ifrån ett stort tält fyllt med datorer. Jag hade åter igen fått min plats som övervakare. BitaDej hade ännu en gång valt att sitta i ett avlägset hörn. Snart dök styrelseledaren Grötberg själv upp bakom min rygg.

- Öh, herr Tax, vi... Vi har stött på ett problem. Kom med här.

Jag följde efter ut genom tältet. Jag bet ihop och räknade till tio när jag hörde hur kakorna började spexa runt så fort jag hade lämnat dem. Grötberg ledde mig till sina två närmaste medhjälpare.

- Det är så att vi har tagit emot ett brev. Det gäller en person som vill bli... statschef. Kolla själv.

Jag tog upp brevet och läste det.

Styrelsen. Jag säger inte "kära" för det skulle vara att säga något jag inte menar. Jag tycker ni har gått för långt med ert sätt att styra samhället. Ni ger inte folket minsta lilla frihet till att göra vad de vill, och jag har därmed bestämt mig för att bli president.

Jag har studerat lagboken, och läst att "alla förslag till ett nytt statsskick ska tas emot med vänlighet". Så om ni bränner det här pappret blandar jag in polisen och då kan ni räkna med en jävla massa jobbiga konflikter.

Jag kommer nästa fredag, så kan vi diskutera vidare angående detta.

Låg-aktningsfullt, Lingon-paj


Det var alltså brevet Lingon-paj hade gett mig. Och han hade enligt lagboken till och med rätt i att genomföra en folkomröstning om ett nytt statsskick.

- Han borde alltså vara här när som helst, ovh vi vet inte...

- Här är jag! ropade Lingon-paj med en självsäker stämma.

- Jaha, god eftermiddag, Lingon-paj... Ehm, ska vi inte ta och glömma den här konflikten? sade Grötberg, med en inte alltför självsäker stämma.

- Nej. Jag går och annonserar folkomröstningen nu.

Lingon-paj vände innan han hade kommit fram till oss.

- Ska jag gå och se vad han gör? frågade jag.

Grötberg nickade. Jag vände om och gick samma väg som Lingon-paj hade tagit. När jag kom in i innerstaden tittade jag runt ett hörn och fick se att Lingon-paj spikade upp lappar på väggarna. Lingon-paj vände sig om.

- Jaså, du följer efter mig?

- Eh, ja, jag fick order om att kolla vad du höll på med.

- Jävla kommunister.

Lingon-paj gick vidare för att sätta uppm fler lappar. Jag läste på en av dem.

Kära medborgare, jag meddelar härmed att en folkomröstning kommer inträffa den 5 maj, då ni bestämmer om vi ska ha ett land som styrs helt och hållet av en liten grupp pajer, eller om ni vill ha en riktig republik.

Ni bör alla infinna er vid styrelse-tälten senast klockan 18.00. Där väntas vidare instruktioner.

Vänliga hälsningar,
Lingon-paj.


- Tror du han lyckas? frågade en helt okänd person som stod bredvid mig.

- Öh, jag har faktiskt ingen aning.

- Jag tror han misslyckas totalt.

Några sekunders tystnad, då jag försökte att fästa blicken på pappret så gott det gick.

- Jag tror han behöver mer reklam, sade den okända.

- Och du är..?

- PajKaka, VD för Statens Reklambyrå AB.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, fan vad coolt att jag kom in på din blogg, ren slump ftw. Jag får nostalgi av det här, drattans att du inte fortsatte.

//Lingon-paj

Supermegatax sa...

Allvarligt? Hur gick det till?

Anonym sa...

Låt mig skylla på narcissism och tristess, jag sökte efter lingon-paj på google. *fniss*

Supermegatax sa...

Ah. Haha, min blogg är mer populär än hittarecept.se:s recept på lingonpaj.